Budgettuinieren


Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen dezelfde tuin wil: strakke paadjes afgezet met taxushagen, buxusbollen en leilinden. Een arbeidsintensieve tuin waar een tuinarchitect aan te pas komt en waar vooral een groot budget voor nodig is.

Als low budget woman heb ik mijn tuin aangelegd zonder budget. De planten zijn stekjes van buren of vrienden, de bessenstruiken heb ik zelf afgelegd. Nogal wat planten kan je zelf opkweken uit zaad: stokrozen bijvoorbeeld. Eén plantje kost evenveel als een zakje met wel dertig zaadjes. Maar ook lupinen en lavendel heb ik zelf gezaaid. Uitgebloeide blauwe druifjes, irissen, krokussen en paaslelies haal ik niet weg, zodat ze zichzelf kunnen uitzaaien. In de lente is mijn hele oprit een blauw tapijt van muscari.

Voor de prijs van een kruidenplantje heb je een zakje zaad voor wel honderd plantjes. Het enige wat je moet doen is de zaadjes uitstrooien in de grond en ze regelmatig water en een klein beetje liefde geven. In een grote zinken kuip heb ik potgrond gedaan en allerlei kruiden en groenten door elkaar gezaaid: basilicum, koriander, bieslook, peterselie, rucola en veldsla. Regelmatig strooi ik er wat nieuwe zaadjes tussen zodat ik het hele jaar door verse kruiden heb. Een greep in de kuip en ik heb vanzelf een heerlijk geurende salade met kruiden samengesteld.

Het gazon dat toch oneffen lag, heb ik vervangen door een bloemenweide. Al wat ik daarvoor moest doen was hier en daar de aarde wat omharken en er zaadjes op strooien. In de zomer komen er allerlei vlinders op af. Het ziet er ook heel romantisch uit door het slingerende paadje dat ik erin kort houd.


In plaats van boomschors kan je verhakseld snoeiafval tussen de struiken strooien. Is gratis af te halen in het containerpark!

Op http://www.gronddepot.be/ kan je gratis grond bestellen die bovendien gratis en voor niets aan huis geleverd wordt. Er zijn wel twee voorwaarden aan verbonden: je moet minstens 100 m³ bestellen en je moet er een bouwvergunning voor hebben. Tja...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten