Alternatieve brandstof

De olievoorraden raken uitgeput, de prijzen blijven stijgen en worden bepaald door een handvol staten die het onderste uit de kan proberen te halen. De technologie zit in een overgangsfase van traditionele verbrandingsmotoren naar iets anders. Wat de brandstof van de toekomst wordt, is nog lang niet duidelijk.

Elektriciteit. Auto's die op een accu rijden zijn nog relatief duur. Ze kosten 5000 tot 10.000 euro meer. Voordeel is dat ze de lucht in de stad niet verder vervuilen en weinig geluid produceren. De auto’s hebben ook minder onderhoud nodig. En met de huidige olieprijzen kost een elektrische auto 10 cent per kilometer minder. Er wordt volop gewerkt aan betere batterijen die langer meegaan. Australië investeert momenteel in oplaadstations langs de snelwegen. Maar de vraag is of een auto op elektriciteit een duurzame oplossing is. Er is namelijk tweemaal energieverlies: bij het produceren van elektriciteit en bij het gebruiken van de auto. Van de 10 joule geproduceerde elektriciteit blijft er hoogstens 6 joule over voor de auto.

Hybride. Hybridewagens hebben een conventionele motor op benzine of diesel gecombineerd met een elektrische motor. Voorbeelden zijn de Toyota Prius, de Lexus RX en LS en de Honda Civic. De aankoopprijs ligt een stuk hoger, maar dat wordt goedgemaakt door de vrij lage gebruikskosten.

Aardgas. Aardgas is nog milieuvriendelijker dan LPG. Auto’s op aardgas produceren een kwart minder kooldioxide en de uitstoot van zwaveldioxide, koolmonoxide en fijn stof is bijna nihil. Ook de overheid stimuleert rijden op aardgas: het is stiller, veiliger en beter voor het milieu. Helaas zijn er in ons land slechts een tiental tankstations met aardgas. Nederland staat al een stuk verder op dit gebied. Daar zijn sinds eind 2008 vijftig tankstations met aardgas. Aardgas is goedkoper dan LPG maar heeft een iets kortere actieradius.

Biobrandstof. Biobrandstof is een verzamelnaam voor alle vloeibare en gasvormige brandstoffen die afkomstig zijn van biomassa, zoals planten, olie en vetten. De bekendste vormen zijn bio-ethanol en biodiesel. Biobrandstoffen zijn een stuk milieuvriendelijker, maar er is nogal wat kritiek op het omzetten van voedselgewassen in brandstof. De Wereldbank concludeerde in april 2008 dat de vraag naar biobrandstoffen één van de oorzaken is van de stijging van de voedselprijzen wereldwijd. Biobrandstoffen van de tweede en derde generatie maken geen gebruik van voedselgewassen, maar van houtsnipper, stro, afval of algen (3de generatie). Het is wel nog wachten tot deze technologie op punt staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten