Warm

Omdat het vandaag dikke-truiendag is, krijg je van Lies een paar extra verwarmingstips.

1. Huur of koop een woning die zuidelijk georiënteerd en goed geïsoleerd is.
Een woonkamer met grote ramen op het zuiden is zalig, zeker in de winter. De winterzon staat laag en dus schijnt de zon volop binnen. Allemaal gratis verwarming. En je wordt er ook nog eens heel vrolijk van!

2. Kies je buren.
Zeker in een appartement geniet je gratis mee van de verwarming van de buren. Kies bij voorkeur voor een appartement boven kouwelijke oudjes die flink stoken.

3. Koop geen loft.
Prachtig, zo'n loft, en wat een gevoel van ruimte! Maar van de verwarmingsrekening krijg je gegarandeerd koude rillingen. Nee, dan is een knus rijhuisje toch wel een beter idee.

4. Doe een dikke trui aan.
Dan kan de thermostaat een graadje lager.

5. Schilder je woning bij voorkeur in warme kleuren.
Warme kleuren roepen namelijk een warmtegevoel op.

6. Sluit de deuren van alle koude ruimtes.

7. Sluit de gordijnen wanneer je weggaat. Zo blijft de warmte langer in huis.

8. Verwarm niet te veel ruimtes.
Je kunt bv. in de woonkamer werken met je laptop zodat je je bureau niet hoeft te verwarmen. En als je kersenpitkussentjes meeneemt naar bed en een goed donsdeken hebt, hoef je ook je slaapkamer niet te verwarmen. In een verwarmde slaapkamer slapen, is trouwens niet gezond.

9. Zorg ervoor dat de thermostaat een uur voor je gaat slapen al afslaat.
De warmte blijft toch nog een tijdje hangen in huis.

10. Reken eens uit op de site van de Vreg hoeveel je voor je huidige energieverbruik zou betalen bij een andere leverancier. Ik deed de test en schakelde over naar Ecopower voor mijn elektriciteit en Lampiris voor aardgas. Ik ben niet alleen goedkoper af, maar krijg ook nog eens schone, groene energie. Om elektriciteit te kunnen krijgen van Ecopower moet je wel een paar aandelen kopen, want het is een coöperatieve. Maar met de 6% dividend die ik jaarlijks krijg, hoor je mij daarover niet klagen.

Lies, http://oponseentje.blogspot.com/

1 opmerking:

  1. Leuke blog!! Altijd interessant om nog wat dingen over besparen te weten te komen! Mag ik je in mijn blogrol opnemen?
    Veel groetjes
    Maman Verte

    BeantwoordenVerwijderen